شاسی کشی خودرو
شاسی کشی خودرو
با گسترش روز افزون تردد اتومبیل ها در جاده ها با رشد فزآینده تعداد تصادفات جاده ای مواجه هستیم که منجر به آسیب جدی در خودرو میشود. آسیب وارده به ماشین در طیف های گسترده ای طبقه بندی میشود. برخی از این آسیب ها صرفا در بدنه خودرو ایجاد میشود که با استفاده از صافکاری بی رنگ یا صافکاری و نقاشی میتوان در جهت رفع آن اقدام نمود. برخی از آسیب ها به دلیل شدت ضربه به گونه ای هستند که به اسکلت بندی یا شاسی خودرو آسیب وارد مینمایند، در این مواقع صافکار حرفه ای با استفاده از شاسی کشی اسکلت بندی را به شکل اول در میآورد و بعد اقدام به صافکاری ماشین میکند.
شاسی خودرو چیست؟
شاسی کشی خودرو، در واقع اسکلت بندی اصلی بدنه اتومبیل است. شاسی بندی را میتوان ستون فقرات اتومبیل در نظر گرفت که بقیه وسایل خودرو بر روی آن تعبیه میشود. این شاسی بندی شامل یک اسکلت چهارضلعی است که از فلزی با استقامت بالا تهیه میشود تا به خوبی از عهده حمل سایر اجزای بدنه خودرو مانند موتور، بدنه، سیستم های فرمان و ... برآید.
شاسی کشی خودرو باید از استحکام و تحمل وزن بالایی برخوردار باشد و علاوه بر آن در نوع خود سبک نیز باشد، این شاسی لازم است که در مقابل خوردگی مقاوم باشد تا عمر بیشتری داشته باشد. همچنین کمترین لرزش را به داخل اتومبیل منتقل نماید.
خودروهای مختلف از شاسی کشی متفاوتی برخودارند. این شاسی بندی با پیشرفت تکنولوژی هر روز در زمینه های مختلف استحکام و روش ساخت در حال ارتقا میباشد. شاسی بندی خودرو تاثیر مستقیمیبر امنیت خودرو دارد، هرچه شاسی بندی قویتر باشد به همان میزان آسیب وارده در تصادفات به خودرو و سرنشینان کمتر خواهد بود.
عملکرد خودرو بر نوع شاسی کشی آن تاثیر بسیاری دارد. خودروهای مناسب درون شهری از شاسی بندی ضعیف تری نسبت به خودروهایی که برای پیمودن مسافت های بین شهری تولید میشوند دارند.
تعریف دیگری شاسی کشی ماشین
در برخی از تصادفات به خصوص تصادفات از جلو، ممکن است ضربه وارده به ماشین به قدری شدید باشد که علاوه بر بدنه خودرو، شاسی بندی خودرو نیز آسیب ببیند. اینگونه خودروها پیش از هرچیز لازم است شاسی بندی آنها تعمیر شود که به آن شاسی کشی ماشین میگویند. شاسی کشی توسط تیم های صافکاری انجام میگردد و انجام آن دقت و ظرافت بسیاری میخواهد زیرا لازم است اسکلت و بدنه خودرو به شکل اولیه خود برگردد و تمامی زاویه های چهارضلعی اسکلت کاملا همسان با قبل از تصادف گردند.
نحوه انجام شاسی کشی؟
شاسی کشی خودرو در سه نوع مختلف شاسی کشی با میله، شاسی کشی با اتصال 4 طرف خودرو و شاسی کشی با دستگاه انجام میگیرد. در شاسی کشی ابتدا خودرو در محل مورد نظر قرار میگیرد و سپس با استفاده از زنجیر یا میله هایی فیکس میشود، صافکار با کمک این اتصالات بخش ضربه دیده را با استفاده از اهرام هایی میکشد تا شاسی بندی به شکل اولیه خود برگردد.
شاسی کشی ماشین با دستگاه
امروزه شاسی کشی ماشین اغلب با استفاده از دستگاه های مختص این امر انجام میگیرد که تیفور معروفترین آنهاست. دستگاه های شاسی کشی دارای اهرام هایی هستند که با استفاده از آنها شاسی بندی اتومبیل تنظیم میگردد. سایر دستگاه های شاسی کشی خودرو شامل جک پمپی، جک فولکسی میشود که هر یک اصول خاص خود را در شاسی کشی دارند و تنها صافکاران حرفه ای میتوانند با استفاده از آنها شاسی بندی یک اتومبیل را به حالت سابق برگردانند.
توجه داشته باشید که شاسی کشی امری بسیار مهم و ضروری در صافکاری است. با وجودی که پیشرفت تکنولوژی در دستگاه های جدید شاسی کشی باعث برگشت حالت اولیه شاسی بندی خودرو تا حد زیادی شده است اما هرگز استقامت و کارایی شاسی بندی اولیه اتومبیل را نخواهد داشت. شاسی کشی باعث ایجاد مشکلاتی در اتومبیل میگردد که به مرور افزایش میباید و این ایرادات هزینه های بسیاری را به صاحب خودرو تحمیل مینماید. یکی از مهمترین ایرادات بعد از شاسی کشی، لاستیک سایی است که باعث فرسایش لاستیک در مدت بسیار کوتاهتری نسبت به شاسی بندی اصلی بدنه خودرو دارد.
در خرید اتومبیل های دسته دوم دقت در این امر لازم و ضروری است که شاسی کشی بدنه چک شود زیرا خرید اتومبیل هایی شاسی کشی شده باعث تحمیل هزینه های بسیاری بر صاحب خودرو خواهد بود.
پروسه شاسی کشی بسیار مهم است و در صورتی که بدرستی انجام نشود، خودرو از نظر پایداری و هندلینگ ( فرمان پذیری ) دچار مشکل میشود. شاسیها ضمن اینکه به دلیل نوع طراحی و البته نوع پلتفرم خودروها با هم متفاوت هستند؛ از طرفی متریال بکار رفته در آنها نیز با هم تفاوت دارند.
به عنوان مثال در خودروهای سری 7 بی ام و که به تازگی وارد کشور شدهاند، از ترکیب فیبرکربن و آلومینیوم در طراحی و ساخت شاسی آنها استفاده شده است؛ از همین رو متخصصان ما با بهرهگیری از علوم جدید بکار رفته در حوزه خودرو این امکان را فراهم ساختهاند که هر اتومبیلی با هر فرم و شکل شاسی، توسط صافکارهای حرفهای لوکاپرو در کمترین زمان ممکن تعمیر یا به عبارتی ترمیم شود. برای اینکه بیشتر با فرآید شاسی کشی آشنا شوید، پیشنهاد میکنیم ادامه این نوشته کوتاه را مطالعه کنید و در پایان ویدئو شاسی کشی را مشاهده بفرمایید.
مرحله اول شاسی کشی؛ آنالیز وضعیت
در ابتدا وضعیت شاسی و جهت آسیب وارد شده به شاسی باید مشخص شود؛ زیرا شاسی کشی یک فرآیند مهم به حساب میآید و متخصص صافکاری باید بتواند تمام جوانب را قبل از پروسه شاسی کشی مورد آنالیز قرار دهد.
مرحله دوم شاسی کشی؛ تعیین جایگاه خودرو
در فرآیند شاسی کشی معمولا خودرو در میان چهار ستون فلزی قرار میگیرد و سپس صافکار و تیم او با بهرهگیری از تجهیزات قدرتمند و چهار زنجیر که به ستونها متصل هستند، بدنه شاسی خودرو را در جهات متفاوت میکشند. از همین رو برای اینکه نیروی کشش در نقطهی خاصی جمع شود، مکان خودرو نسبت به چهار ستون فلزی اطراف باید تغییر کند. تعیین جایگاه دقیق خودرو یکی از مهمترین اقداماتی است که صافکار در زمان شاسی کشی انجام میدهد.
مرحله آخر شاسی کشی؛ دقت به جزئیات
کشیدن شاسی با استفاده از زنجیر به معنای اتمام پروسه شاسی کشی نیست و پس از کشیدنهای متعدد صافکار باید با بهرهگیری از تجهیزات تخصصی خود، فرم کلی شاسی را به حالت اولیه و استاندارد تغییر دهد. یادمان باشد که شاسی یکی از مهمترین بخشهای پلتفرم یک خودرو محسوب میشود و برای ترمیم آن باید نهایت دقت را بخرج داد.