درباره تیونینگ و تقویت خودرو بیشتر بدانید
به دلیل قرارگیری محل دائمی نمایشگاه در بزرگراه چمران شما دسترسی راحتی دارید و از طریق هر کدام از دیگر بزرگراههای تهران به این رویداد بین المللی خواهید رسید. علاقهمندان میتوانند برای شرکت در دومین نمایشگاه بین المللی تقویت خودرو و تزئینات و خدمات وابسته به آن، طی روزهای 31 مرداد ماه تا 3 شهریور 1401 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران حضور یابند. مطمئنا سعی خواهید کرد تا خود را به یکی از روزهای این رویداد بین المللی برسانید. هنگامیکه میخواهید موتور یک ماشین را تقویت کنید، بعضی از قطعات آن را جابهجا خواهید کرد. شیشههای سکوریت شده کناری و عقب به جای اینکه مانند شیشههای معمولی به قطعات دندانه دار با لبههای بسیار تیز تبدیل شوند، به ریزدانههایی با خطر کمتر تبدیل میشوند. او اظهار کرد: ممکن است با توجه به اینکه دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو به تصویب رسیده، نظرات نمایندگان به صورت مستقیم در صحن مجلس گرفته شود، اما قطعا در صحن مجلس نظر کمیسیون را میخواهند و نظر ما واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال است. بنابر قانون جمهوری اسلامی ایران، همه شرکتهای بورسی موظف به انتشار صورتهای مالی و قراردادهای خود در سامانه کدال هستند اما در سامانه کدال همواره تنها کلیات درج میشود؛ به مفهوم اینکه در صورتهای مالی خودروسازان تنها قیمت تمامشده خودروی مربوطه و قیمت فروش آن درج میشود؛ بنابراین فهرست قطعات خریداریشده توسط خودروساز و شرکتهای تابعهٔ آن، مشخصات و قیمت هر قطعه و نام اشخاص یا شرکتهای فروشنده قطعات تولیدی یا وارداتی موردنظر به خودروساز در سامانه درج نمیگردد. اگر از بنزین معمولی با اکتان پایین استفاده می کنید، موتور شما در هنگام کار با گاز کامل دچار ضربه سیلندر می شود (زیرا بنزین معمولی در دما و فشار پایین تر خود به خود مشتعل می شود)، بنابراین قبل از روشن کردن شمع، مخلوط سوخت و هوا مشتعل می شود و این باعث کاهش قدرت موتور و ضربه های شدید در ناحیه سرسیلندر می شود. مواردی نظیر افزایش گنجایش موتور، ایجاد تغییرات مختلف در میل سوپاپ و همچنین استفاده از ميل سوپاپهایي که مختص به مسابقات خودرورانی هستند، جزو آن دسته از روشهاي معمول و مورد استفاده در بحث تیونینگ بـه شمار می روند.
تغییر و تحولاتی کـه عمده دلیل اصلی وجود آنها این اسـت کـه خودروی مورد نظر بتواند قدرت و توان اضافه خود کـه در نتیجه تیونینگ موتور بـه وجود آمده اسـت رابه درستی مصرف کند و بـه این وسیله از تلف انرژی پیشگیري بـه عمل آید. بعنوان مثال فرض کنید کـه شـما موتور خودروی خودرا تا حد امکان ارتقا دهید و بـه موجب این امر سرعت خودرو تا حد قابل توجهی افزایش یابد. از همین رو تعداد زیادی از صاحبان خودروهایی کـه از لحاظ موتوری و مشخصات فنی عملیات تیونینگ را پشت سر گذاشتهاند، ترجیح میدهند کـه خودرویشان تغییرات متعددی را در ظاهر خود نیز تجربه کند تا ظاهر و باطن آن کاملا با یک دیگر هماهنگ گردد. با این حال گزارشهایی منتشر شد که نشان میداد ایران خودرو بر پلتفرم ۳۰۱ تسلط پیدا کردهاست و امکان تولید خودروهایی مانند تارا بر پایهٔ آن را دارد. یک پروگرامر پریمیوم و پیشرفته از شرکت با سابقه ایتالیایی Alientech که پیشینه طولانی در حوزه خودروهای سنگین تجاری مانند کامیون ها، تراک ها، اتوبوس ها، ماشین آلات راه سازی و … تیونینگ کردن اتومبیل در واقع به معنی افزایش توان و قدرت موتور و همین طور زیبا سازی ظاهری خودروست. نشت آب بندی می تواند فشرده سازی را بازگرداند. البته اسپری شدن آب داخل مانیفولد ورودی موتور سبب سرد شدن مخلوط سوخت و اکسیژن می گردد که بازدهی موتور را بیشتر می کند. اگزوز وظیفه خارج کردن هوای موتور به بیرون را دارد پس زمانی که انفجار داخل اتاقک انفجار موتور صورت گیرد، دود و صدای ناشی از آن باید بهخوبی خارج شود. ولی همین پیچ وتاب سبب می شود که هوای خروجی نتواند با شتاب مناسبی از اگزوز خارج شود و بر روی سرعت خودرو تاثیر می گذارد. این پیچ و تاب در اگزوز معمولاً به خاطر کاهش میزان صدای خروجی از اتومبیل است؛ اما همین پیچ و خم زیاد باعث میشود تا هوای خروجی از موتور نتواند با شتاب مناسب از اگزوز خارج شود و در برخی مواقع حتی برگشت بخورد. می دانید که وظیفه ی اگزوز، خارج کردن دود و هوای موتور است. لوله ی اگزوز و مسیر آن با پیچ و تاب زیادی همراه است تا ضمن به بیرون راندن دود بتواند صدای خروجی از خودرو را نیز کاهش دهد. ولی این کار را باید توسط یک متخصص ماهر و کاربلد انجام داده تا در صورتی که نیاز به سرعت و قدرت بیشتری دارید، ECU بتواند با افزایش میزان پاشش سوخت در انژکتور و همینطور با باز کردن دریچه ی هوا و… همانطور که اسپلیترها نیروی رو به پایین را در جلوی خودرو افزایش میدادند، بالهای عقب (rear wing) نیز نیرویی رو به پایین در عقب خودرو ایجاد میکنند.برخی، بالهای پشتی را به اشتباه اسپویلر میدانند در صورتی که این مسئله کاملا اشتباه است و این دو قطعه از نظر عملکردی دو رفتار کاملا مجزا و متفاوت دارند. همانطور که در بالا اشاره کردیم، سیستم اگزوز برای خارج کردن دود ناشی از احتراق درون سیلندر باید بهخوبی وظیفهاش را انجام دهد. در بخش چگونه یک ماشین را اسپرت کنیم، اشاره داشتیم به اینکه برای تیونینگ اتومبیل که شامل یک سری تغییرات در خودرو ازجمله تغییرات در ظاهر و بدنه خودرو، افزایش قدرت موتور ماشین، افزایش قدرت ترمزها و norbert performance …
در ساده ترین نگاه تصور کنید بخش بزرگی از هوای در حال برخورد به سپر خودرو شما، از کف خودرو عبور کند؛ با عبور هوا قاعدتا به واسطه وجود چرخ ها، اگزوز، میل گاردان و اجزای سیستم تعلیق نیروی درگ بسیار زیادی به خودرو اعمال خواهد شد که اثر نامطلوبی بر شتاب گیری آن خواهد داشت. همان طور که فیلتر هوا در قسمت ورودی به موتور تاثیرگذار است،اگزوز هم در بخش خروجی هوای موتور، نقش بسیاری در قدرت موتور خواهد داشت. فیلتر برای ماشین نقش همان ریه های انسان را دارد. استفاده از اسپلیتر در قسمت جلویی خودرو ،نیرویی عمودی به سمت پایین ایجاد میکند و جلوی خودرو را به سمت زمین میفشرد.در حین ترمزکردن و یا پیچیدن ،اسپلیتر نقش بسیار مهمی در چسبندگی و بهبود هندلینگ ایفا میکند؛ مزیت دیگر اسپلیتر این است که نسبت هوا عبوری از کف خودرو را کاهش میدهد و به طبع از ضریب درگ خودرو میکاهد. لذا رعایت اصول کلیدی در آیرودینامیک خودرو یکی از الزامات مهمی است که در طراحی بدنه اتومبیلها لحاظ میشود.به واسطه اهمیت موضوع، ارتقای آیرودینامیکی خودروها به یکی از مسائل جدی و مهم روز در حوزه تونینگ تبدیل شده است. در حالی که هیچ طرح مشخصی برای طراحی یک شهر بدون خودرو وجود ندارد، بسیاری از شهرهای سراسر جهان با انواع مختلفی از مدلهای طراحی شهری موفق به ایجاد سیاستها و مناطقی در حمایت از شهرهای بدون خودرو شدهاند. پس از رسیدن به محل برگزاری نمایشگاه تقویت خودرو، وارد فضای سبز 22 هکتاری آن خواهید شد که با توجه به طراحی مناسبش میتوانید برای استراحت ساعاتی را در آنجا بگذرانید. شهر بدون خودرو یا شهر عاری از خودرو، یک مرکز جمعیتی است که در آن رفت و آمد شهروندان در منطقه شهری عمدتاً با استفاده از حملونقل عمومی، پیادهروی یا دوچرخه سواری صورت میگیرد. همچنین میتوانید از سرسیلندرهایی استفاده کنید که به ازای هر سیلندر از هشت سوپاپ یا بیشتر بهره میبرند. در کنار این، نصب قطعهای بهنام هدرز میتواند به تخلیه سریعتر و کاملتر سیلندر از گازهای منفجر شده و مکش قدرتمندتر و تنفس بهتر موتور کمک شایانی کند.
اما با تغییر چند مورد نسبتاً ساده و بدون دانش خاص و به کمک یک مکانیک، می توانید از عهده ی آن برآیید و به این ترتیب تیونینگ ساده ای را بر روی خودروی خود انجام دهید. در ایالات متحده، هر ۸ دقیقه یک عابر پیاده توسط یک وسیله نقلیه موتوری مجروح میشود و احتمال کشته شدن سرنشینان آن در تصادف یک وسیله نقلیه موتوری در هر گردش، ۱٫۵ برابر بیشتر است. توجه داشته باشید که هر چه وزن خودرو کمتر باشد، توان و قدرت موتور بیشتر می شود. ولی باعث افزایش توان خروجی موتور میگردد. اگر از یک کاتالیست تمیز هم کمک بگیرید و آن را با یک کاتالیست فرسوده عوض کنید، حتماً این کار کمک خواهد کرد تا به این وسیله بتوانید با قدرت بیشتری هوا را به بیرون منتقل کنید و علاوه بر این در خودروهای اسپرت جنس لوله و مخزن اگزوز را از استیل صافی انتخاب می کنند، تا دود و هوای خروجی با شتاب زیادی از خودرو خارج شود. تمام این تمهیدات برای تنفس بهتر ماشین است، پس اگر از تراتل استفاده نمیکنید حتما باید فیلتر هوای خودرو خود را با فیلتر هوای اسپرت تعویض کنید. این داستان درباره مردی است که کلاه افتابی میفروشد و یک روز و با ترفندی جالب با استفاده از نقطه ضعف میمون ها… جالب است بدانید که تیونینگ و تقویت کردن خودرو طرفداران بسیاری دارد و این در حدی است که شرکت های مطرح و بزرگی در سراسر جهان، تیونینگ و تقویت بسیاری از محصولات کارخانه های مشهور و بزرگ خودروسازی را انجام می دهد. جالب است بدانید که تیونینگ و تقویت کردن خودرو طرفداران بسیاری دارد و این در حدی است که شرکتهای مطرح و بزرگی در سراسر جهان، تیونینگ و تقویت بسیاری از محصولات کارخانههای مشهور و بزرگ خودروسازی را انجام میدهد. چیپ تیونینگ به شما این امکان را میدهد که تنظیمات کارخانه موتور خود را اصح کنید تا عملکرد ماشین خود را بهبود بخشید. این کار عملکرد موتور را بهصورت فوق العادهای ارتقا میدهد و باعث تقویت موتور ماشین. را برعهده دارد. با نصب این قطعه میتوانید بالاترین میزان پاشش سوخت، زمانبندی شمعها، میزان ورودی هوا و … چرا که هر چه میزان اصطکاک کمتر باشد پیشرانه علاوه بر عمر بیشتر، قدرت زیادتری را تولید می کند و در نتیجه، قدرت و سرعت خودرو بیشتر میشود. بازده معمول ضریب درگ برای خودروهای جاده ای عددی بین ۰.۳ تا ۰.۴ است.در برخی خودرو های خاص مثل پورشه تایکان های جدید این عدد به ۰.۲۲ هم میرسد.از طرفی خودروهای مسابقهای فرمول یک از ضرایب درگ بالایی برخوردارند چرا که چرخها بیرون از بدنه و بیرون از گلگیرها قرار گرفته اند و درگ را بطور چشمگیری افزایش میدهند.به طور مثال در F1 این ضریب حدود ۱ میباشد. دلیل اصلی این کار، به صرفه بودن هزینه تمام شده نسبت به بازدهی به دست آمده و البته سادگی کار می باشد چرا که محفظه موتور پراید به سادگی میتواند پذیرای پیشرانههای قدرتمند ۲ لیتری باشد و همچنین گیربکس استاندارد پراید هم با ضرایب مناسب خود به راحتی قابل نصب روی این پیشرانههاست.
اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد norbert performance بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.