کیسه کلستومی چیست و آیا زندگی با این کیسه کار سختی است؟

کیسه کلستومی چیست ؟ کیسه کلستومی برای بیمارانی استفاده می شود که دچار بیماری روده بزرگ هستند. وقتی قادر به دف

توسط ELEMENTORSITE در 7 مهر 1399

کیسه کلستومی چیست ؟ کیسه کلستومی برای بیمارانی استفاده می شود که دچار بیماری روده بزرگ هستند. وقتی قادر به دفع مواد زائد از طریق مقعد نباشند، پزشک جراح برای آنها در ناحیه شکم سوراخی را ایجاد می کند. سپس کیسه کلستومی به این ناحیه متصل می شود تا مواد زائد وارد آن شوند.


بیماری کرون و سرطان روده بزرگ یکی از دلایل استفاده از این کیسه است. جالب است بدانید در سال 2018 خانم جوانی یک عکس با کلستومی در حالی که در کنار ساحل نشسته بود، در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد.


این عکس تعجب بسیاری از پزشکان و بیماران را برانگیخت. وقتی از او پرسیدند چرا این عکس را منتشر کرده است او گفت: «کیسه کلستومی من را کنترل نمی کند و زندگی من هم مثل سایر افراد عادی در جریان است.».


چرا بسیاری از مردم برای استفاده از کیسه کلستومی شرم دارند؟


کیسه کلستومی یک تکه راحتی آسان برای بیماران مبتلا به کرون و سایر بیماری های روده بزرگ است. این روش جراحی جدید می تواند زندگی دوباره ای را به افراد بیمار ببخشد. متاسفانه بسیاری نسبت به این ابزار کاربردی اطلاعات کافی را ندارند. ابتدا طی یک جراحی بر روی ناحیه شکم یک سوراخ ایجاد می شود.


سپس کیسه کلستومی با استفاده از یک چسب پایه بر روی سوراخ یا استوما قرار می گیرد. برای جلوگیری از نشت مواد زائد و انتشار بوی بود، چسب پایه به طور کامل پوست اطراف استوما را می پوشاند.


زمانی که بیمار به دفع مزاج نیاز داشته باشد، این مواد زائد به راحتی وارد کیسه می شود.


کیسه ها چند نوع دارند؟


کیسه کلستومی انواع مختلفی دارد. کیسه های شفاف و کیسه های مات که کاربرد آنها برحسب انتخاب بیمار است. نوع شفاف برای مشخص شدن مواد زائد داخل کیسه و تخلیه آن کاربرد دارد. کیسه کلستومی هالیستر سدان مد زائد داخل آن به هیچ وجه به بیرون نشت نمی کند. بیمار بعد از پر شدن کیسه می تواند آن را تخلیه کند و بعد از شستشو مجددا آن را در ناحیه استوما نصب کند.


کیسه کلستومی در سدان مد هم عرضه می شود. در این فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی شما می توانید کیسه کلستومی را برحسب انتخاب، شماره و کد تهیه کنید.


آیا استفاده از کیسه کلستومی دائمی است؟


بیمارانی که به سرطان روده، کرون، کولیت و یا دیورتیکولیت مبتلا می شوند، به جای اینکه برای دفع مزاج زجر بکشند، به راحتی مواد زائد بعد از معده وارد این کیسه می شود. کیسه کلستومی هالیستر سبک و کم حجم است و می توان آن را در هر جایی به همراه داشت.


استفاده از آن برای برخی از بیماران دائمی است. کیسه کلستومی می تواند دائمی و یا موقتی باشد. در دنیا سالانه هزاران نفر از این کیسه ها استفاده می کنند.


زندگی به کیسه کلستومی چگونه است؟


استفاده از این کیسه برای بیمارانی که قدرت دفع مزاج را ندارند، کار سختی نیست. به هر حال این کیسه هم به جزئی از زندگی آنها تبدیل می شود. برخی از بیمارانی که از این کیسه استفاده می کنند، معتقدند در ابتدا جراحی کلستومی سخت است. اما بعدا به این نتیجه می رسند زندگی دوباره ای پیدا کرده اند. حتی برخی معتقدند بعد از ناامیدی از بهبودی استفاده از کیسه کلستومی هالیستر زندگی شان را دگرگون می کند.


 



آخرین مطالب