طرحواره درمانی در مشاوره قبل از ازدواج

  نقش ویژه و بی نظیر طرحواره ها در انتخاب همسر چگونه است ؟ روابط زناشویی از جمله روابط بسیار پیچیده

توسط ELEMENTORSITE در 20 اردیبهشت 1400

 

نقش ویژه و بی نظیر طرحواره ها در انتخاب همسر چگونه است ؟

روابط زناشویی از جمله روابط بسیار پیچیده ی انسانی با لایه های عمیق عاطفی و هیجانی به حساب می‌آید. چه بسا این روابط می تواند عرصه ای برای افزایش کیفیت زندگی و رضایتمندی زناشویی را فراهم آورد.اما روی دیگر سکه روابط زناشویی ممکن است به شکل دیگری خود را نشان دهد و در مواردی این روابط نقش منفی قابل توجهی در زندگی زوجین داشته باشد.

در اینجا می‌توان به نقش کلیدی طرحواره های افراد و نقش بی بدیل آنها در فرآیند انتخاب همسر اشاره نمود. 

اگر در آستانه ازدواج و انتخاب همسر هستید خواندن مقاله زیر به شما توصیه میشود.

 

عناوین موجود در مقاله پیش رو:

نقش ویژه و بی نظیر طرحواره ها در انتخاب همسر چگونه است ؟

طرحواره چیست ؟

طرحواره ها چه ویژگی هایی دارند؟

نقش تجارب تلخ گذشته زوجین در فرآیند انتخاب همسر چگونه است ؟

طرحواره درمانی در مشاوره پیش از ازدواج چگونه خواهد بود؟

جذابیت طرحواره ای چیست ؟ و چه نقشی در انتخاب همسر دارد ؟

رقص طرحواره ای دو نفره در مشاوره پیش از ازدواج چگونه است ؟

 

طرحواره درمانی چیست؟

طرحواره ها یا Schema  را می توان به صورت ساده، قالبی در نظر گرفت که بر اساس واقعیت یا تجربه ی فرد در دوران کودکی شکل می گیرد و به فرد  کمک می‌کند تا تجارب خود را در طول زندگی درون قالبی از پیش تعیین شده تبیین نماید.

 به عبارت دیگر طرحی کلی از اجزای برجسته یک واقعه را طرحواره می نامند. طرحواره ها را می توان نقشه شناختی افراد در نظر گرفت که راهنمای تفسیر اطلاعات و حل مسائل آنان است و به آنها کمک می کند تا بتوانند دیدگاهی ثابت درباره خود یا دیگران داشته باشند، حتی اگر این دیدگاه نادرست یا تحریف شده باشد و به هماهنگی شناختی در فرد منجر نشود.

طرحواره ها چه ویژگی هایی دارند؟

۱) درونمایه های عمیق و فراگیر عاطفی و هیجانی دارند.

۲)از خاطرات ،هیجان ها و احساسات بدنی تشکیل شده اند.

۳) در دوران کودکی شکل گرفته اند‌.

۴) در سیر زندگی همواره تداوم دارند.

۵) درباره خود و رابطه با دیگران هستند.

۶) در روابط عاطفی جدی و عمیق خود را نشان می‌دهند.

۷) به شدت نا کار آمد هستند.

نقش تجارب تلخ گذشته زوجین در فرآیند انتخاب همسر چگونه است؟

در بسیاری از اوقات، زوجین با کوله‌باری از تجارب تلخ گذشته، طرحواره های ناسازگار اولیه و الگوهای هیجانی و شناختی خود آسیب_رسانی که در سالهای اولیه رشد و تحول شان شکل گرفته وارد رابطه زوجین و فرآیند  انتخاب همسر می شوند. این کوله بار سنگین، در واقع میراثی است که افراد از گذشته شان با خود به رابطه می آورند.رابطه جدید آنها از همان ابتدا به شیوه منفی تحت تاثیر این کوله بار سنگین قرار خواهد گرفت.

اگر در جلسات مشاوره پیش از ازدواج طرحواره های اولیه زوجین مورد بررسی قرار نگیرد، این الگوهای آسیب‌رسان سایه شوم خود را بر روابط زوجین می گستراند.

 در صورتی که گذشته فرد با زندگی حال او در هم آمیخته و وضعیت مناسبی ندارد حتما جلسات مشاوره پیش از ازدواج به صورت فردی به منظور درمان صورت می گیرد. چراکه با وجود چنین تله هایی برخورداری از رابطه سالم و موفقیت آمیز دور از ذهن خواهد بود.

 

طرحواره درمانی در مشاوره پیش از ازدواج چگونه خواهد بود؟

در مشاوره پیش از ازدواج توجه و پذیرش تجارب اولیه زوجین از اهمیت بسزایی برخوردار است. باید قبول کنید که رفتارهای همسرتان تحت تاثیر یک سری از  طرحواره های او خواهد بود. با درک، تایید و پذیرش طرحواره های ناسازگار اولیه یکدیگر، می توانید فضای مناسبی برای تغییر و در ادامه افزایش رضایتمندی خود در رابطه زوجی ایجاد نمایید.

افرادی که به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه می‌کنند باید بتوانند بین خودشان و دنیای هیجانی درونی همسرشان ارتباط برقرار نمایند.

همه انسان ها همواره تمایل دارند فردی را انتخاب کنند که بتوانند رنج ها و ناراحتی های خود را با او در میان بگذارند، به گونه ای که به چالش های هیجانی منفی و چرخه های ناکارآمد رفتاری و ارتباطی منجر نشود و در نهایت  رضایت زناشویی آن را در طول زمان کاهش ندهد. تحقق این امر به دنبال جلسات مشاوره پیش از ازدواج با رویکرد طرحواره درمانی میسر خواهد شد.

 

جذابیت طرحواره ای چیست؟ و چه نقشی در انتخاب همسر دارد؟

اکثر اوقات، افراد جذب ارتباط با کسی می شوند که بتواند طرحواره مرکزی آنها را به شکل ناخودآگاه فعال نماید و زمینه تغذیه طرحواره ناسازگار اولیه را با رفتارهای خود فراهم آورد.

 زوجین در مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج ،اغلب شریک زندگی خود را به صورت ناخودآگاه و بر اساس طرحواره هایشان و از طریق تجربه کردن مجدد هیجان‌های آشنای دوران کودکی و بازسازی موقعیت‌های تنش‌زای گذشته انتخاب می کنند‌.

 افرادی که بتوانند الگوهای ناکارآمد گذشته را فراخوانی کنند به عنوان همسر جذاب خواهند بود. به عبارت دیگر،بهتر است فرایند انتخاب همسر را فرایندی ناخودآگاه بدانیم که طرحواره های اولیه طرفین نقش عمده‌ای در این انتخاب ایفا می کنند.

به همین دلیل اگر ارزیابی دقیقی در جریان مشاوره پیش از ازدواج و طی مصاحبه بالینی یا اجرای تست های تخصصی که در این زمینه موجود است صورت نگیرد ممکن است یک فرد به ماندن در یک رابطه ناسالم ادامه دهد و علیرغم عدم برخورداری از رضایت و خشنودی زناشویی،بودن در این رابطه آسیب زا را به صورت کاملا ناخودآگاه ترجیح دهد.

رقص طرحواره ای دو نفره در مشاوره پیش از ازدواج چگونه است ؟

به منظور اجرای صحیح طرحواره درمانی در جلسات مشاوره پیش از ازدواج، در صورت نیاز حتما باید شریک زندگی آینده نیز در درمان حضور داشته باشد.

 چرا که ناخودآگاه فرایند درمان و نتایج حاصل از آن به طور مستقیم یا غیر مستقیم از او تاثیر می پذیرد و بر او تاثیراتی می تواند داشته باشد. البته در مواردی می توان به تدریج با او به چالش پرداخت تا بتوان زمینه لازم را برای مشارکت و حضور او در جلسات درمان فراهم نمود.

حتما برای اجرای درمان اصولی و صحیح به دکتر روانشناس که دوره های لازم برای طرحواره درمانی را گذرانده  مراجعه کنید .

از آنجایی که سلامت مراجعان در مشاوره پیش از ازدواج تا حد زیادی به کیفیت روابط صمیمانه آنها ارتباط دارد، ورود و مشارکت شریک زندگی آینده در کار درمان ارزشمند و تا حدود زیادی اجتناب‌ناپذیر است.

 اجرای درمان انفرادی در جلسات مشاوره پیش از ازدواج، با یکی از زوجین تقریبا بی حاصل است.

پویایی طرحواره درمانی

 از دیدگاه طرحواره درمانی در مشاوره پیش از ازدواج تغییر رفتار یکی از زوج ها موجب تغییر رفتار دیگری می شود. مسلماً این پویایی را می‌توان به عنوان مزیت  رویکرد طرحواره درمانی در نظر گرفت. اما همچنان می تواند مانع پیشرفت درمان نیز محسوب شود. زیرا ممکن است که شریک زندگی آینده  آگاهانه یا ناآگاهانه نسبت به کلیه تغییرات حاصل از درمان موضع منفی بگیرد. زیرا تغییرات یکی از آنها، رابطه را در وضعیت بی ثبات قرار می‌دهد و امکان دارد تعادل رابطه را تهدید نموده و مشاوره پیش از ازدواج به نتیجه دلخواه  منجر نگردد.

بنابراین، لزوم مراجعه به دکتر روانشناس که طرحواره درمانگر نیز باشد در جلسات مشاوره پیش از ازدواج اهمیتی غیر قابل انکار دارد .

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن