سیاست اول اردن بازنگری شد

[ad_1] پس از تهاجم عراق به کویت در سال 1990، ملک حسین پادشاه اردن آمادگی های آمریکا برای جنگ علیه بغداد را مح

توسط ELEMENTORSITE در 6 دی 1400
[ad_1]

پس از تهاجم عراق به کویت در سال 1990، ملک حسین پادشاه اردن آمادگی های آمریکا برای جنگ علیه بغداد را محکوم کرد و گفت این کارزار "علیه همه اعراب و همه مسلمانان" است. حسین گفت که این عملیات با هدف "ویران کردن عراق" انجام شد و قول داد با "هژمونی خارجی" در خاورمیانه مخالفت کند. موضع امان باعث ایجاد شکاف با متحد اصلی غربی اش شد و واشنگتن را وادار کرد تا کمک های نظامی و اقتصادی خود به پادشاهی هاشمی را متوقف کند.

سیزده سال بعد، امان سیاست های خود را در جریان تهاجم سال 2003 به عراق تغییر داد. پادشاهی هاشمی به هواپیماهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده اجازه داد تا برای حمایت از تلاش های نظامی بر فراز اردن پرواز کنند و نیروهای آمریکایی را در ژست های آشکار به واشنگتن پذیرفت. انعطاف‌پذیری ایدئولوژیک اردن در قبال عراق در دهه‌های پیش و تمایل آن به تغییرات چشمگیر سیاست برای حفاظت از منافع ملی خود، وضعیت مشابهی را در عمان در قبال همسایگانش نشان می‌دهد.

نمونه بارز معکوس کردن سیاست اردن در ماه های اخیر رویکرد این کشور در قبال سوریه است. ملک عبدالله اولین رهبر عرب بود که در نوامبر 2011 در بحبوحه سرکوب معترضان توسط سوریه، از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه خواست استعفا دهد. دو سال بعد، پادشاه اردن خاطرنشان کرد که اسد مسئول "ویرانی بسیار، خون بسیار" است و نمی توان او را بازسازی کرد. بدون توقف در اینجا، که در نیویورک تایمز در سال 2014 اعلام کرد که یک مرکز مخفی در امان برای ارسال تسلیحات و کمک های مالی به مخالفان سوری ایجاد شده است. مقامات اطلاعاتی عربستان، اردن و آمریکا در اتاق عمل این مرکز در تلاش برای کمک به شورشیان سوری با یکدیگر همکاری می کنند.

اما هفت سال بعد، عمان روابط خود را با اسد عادی کرد، علیرغم عدم تغییر در سوء استفاده رژیم سوریه از مخالفان یا تمایل به دموکراتیک کردن سوریه. در ماه اکتبر، ملک عبدالله برای اولین بار از سال 2011 با اسد صحبت کرد. دربار سلطنتی اردن گفت که دو رهبر درباره روابط بین "کشورهای برادر و راه های تقویت همکاری" گفتگو کرده اند. پادشاهی هاشمی در ماه سپتامبر مرزهای خود را با سوریه به طور کامل باز کرد تا تجارت را تقویت کند و ظاهراً علیرغم رای دادن به توقف دمشق در یک دهه پیش، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را تشویق کرد.

امان اکنون منافع اقتصادی خود را بر ملاحظات اصولی برای سوریه اولویت می‌دهد و اردن به دنبال بازگرداندن تجارت به سطح یک میلیارد دلاری قبل از جنگ است. با توجه به اینکه پادشاهی هاشمی با نرخ بیکاری نزدیک به 25 درصد مواجه است، مقامات اردنی دیگر نگران خونریزی سوریه نیستند، زیرا عبدالله به وضوح درک می کند که انتقاد شدید از اسد احتمالاً مانع از تقویت روابط اقتصادی می شود.

اردن نیز که منافع اقتصادی ملی خود را بر نگرانی های ایدئولوژیک ترجیح می دهد، اخیراً به اسرائیل پیوسته است. ملک عبدالله در سال 2013 هشدار داد که اسرائیل به زودی می تواند به یک کشور آپارتاید تبدیل شود و افزود: «سوال عملی این است که آیا اسرائیل می تواند کنترل دائمی بر فلسطینی ها که به طور نامحدود از حقوق خود محروم هستند اعمال کند یا در نهایت آفریقای جنوبی سفیر خود را از تل آویو خارج خواهد کرد. در سال 2014، در اعتراض به "تخلفات" اسرائیل در اماکن مقدس اورشلیم.

با این حال در همان ماه هایی که عبدالله روابط خود را با رژیم اسد تقویت کرد، هامان رویکرد متفاوت تری نسبت به اسرائیل در پیش گرفت. اردن از طریق امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) و جان کری، فرستاده آب و هوای ایالات متحده، توافقنامه ای را در ماه نوامبر امضا کرده است که بر اساس آن اسرائیل 200 میلیون متر مکعب آب شیرین شده را به پادشاهی هاشمی ارسال می کند در ازای انتقال انرژی خورشیدی عمان به کشور یهود. در حالی که فعالان اردنی در امان تظاهرات کردند و از عبدالله خواستند تا بزرگترین توافقنامه همکاری بین اردن و اسرائیل را لغو کند، مقامات اردنی با توجه به اینکه اردن دومین کمبود آب در جهان است، از خروج از این توافق خودداری کرده اند. عبدالله معتقد است که با توجه به منابع این کشور برای پذیرش حداقل 650000 پناهجوی سوری، قربانی کردن اقتصاد و منابع ملی خود برای آرام کردن حامیان فلسطینی به نفع اردن نیست.

پرچم اردن در اهتزاز است
نمای کلی منطقه جبل الکلا پرچم اردن را بر فراز پایتخت اردن، امان در اهتزاز است. احمد قرابلی / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

توافق آب تنها چند هفته پس از آن صورت گرفت که وزرای اقتصاد اردن و اسرائیل برای اولین بار در یک دهه گذشته با یکدیگر ملاقات کردند و توافقنامه دیگری را برای افزایش کالاهایی که عمان مجاز به صادرات آن به تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) است امضا کردند. اردن حتی پس از برکناری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین و حتی با اشتراک نکردن عکس هایی از چنین رویدادهایی، دیدار با رئیس جمهور و نخست وزیر جدید اسرائیل را تحقیر کرد، اردن همچنان شهرک سازی های اسرائیل در کرانه باختری را محکوم کرده است. با این حال، اردن در ماه‌های اخیر بر ادامه معاملات با دولت یهودی که به نفع اقتصاد این کشور است، اصرار داشته است، اگرچه بنت هیچ شهرک‌سازی در کرانه باختری را تخلیه نکرده و اصرار دارد که مذاکرات صلح با تشکیلات خودگردان را آغاز نخواهد کرد.

چرخش مشابهی در روابط امان با قطر مشاهده می شود. در سال 2017، اردن در کنار عربستان سعودی، امارات و بحرین قرار گرفت تا با خروج سفیر خود از دوحه، روابط خود را با دوحه کاهش دهد. مقامات اردنی همچنین دفاتر خود در امان را به روی شرکت های تحت حمایت قطر بسته اند الجزیره کانال تلویزیون. سخنگوی دولت اردن در توضیح این اقدامات، بر اهمیت "دستیابی به ثبات منطقه ای" همراه با حفظ "اجماع اعراب" تاکید کرد.

دو سال بعد، اردن با محاصره عربستان سعودی، صفوف را شکست و فرستاده جدیدی به دوحه منصوب کرد و سفیر قطر در امان را پذیرفت. دوحه یک شریک اقتصادی کلیدی است و حدود 40000 اردنی در این کشور حاشیه خلیج فارس کار می کنند. پس از اعتراضات بزرگ در امان در سال 2018 به دلیل افزایش مالیات و اقدامات ریاضتی، قطر 500 میلیون دلار برای حمایت از اقتصاد پادشاهی هاشمی متعهد شده است. عبدالله و ولیعهد حسین با تاکید بر اهمیت اردن در حال حاضر برای قطر، اخیراً در دیدارهای جداگانه با امیر قطر از دوحه دیدار کردند. اردن درک می کند که حفظ تنش ها با یک کشور ثروتمند خلیج فارس می تواند به اقتصاد در حال مبارزه آن لطمه بزند زیرا امان با بدهی ملی بی سابقه 45 میلیارد دلاری مواجه است.

اردن از ماجرای قطر در حل مناقشه بین عربستان سعودی و لبنان در ماه اکتبر درس گرفت. از آنجایی که بحرین، کویت، امارات و عربستان سعودی در اعتراض به انتقاد وزیر لبنان از جنگ عربستان در یمن، سفیران خود را از بیروت خارج کردند، اردن این بار برای اعمال فشار بر لی به متحدان خود در خلیج فارس نپیوست. در عوض، امان از اهرم خود برای امضای قرارداد برق با لبنان و سوریه در اواخر اکتبر استفاده کرد. پادشاهی هاشمی آگاه است که پس از حمله عربستان سعودی علیه یک کشور عربی دیگر، به منافع ملی خود کمکی نخواهد کرد.

در ماه آوریل، اردنی ها از دیدن شاهزاده حمزه، برادر ناتنی ملک عبدالله، در حبس خانگی به دلیل دامن زدن به ناآرامی در سراسر کشور شوکه شدند. محمد مومانی، وزیر اطلاعات سابق اردن، حمزه را متهم کرد که از درد اقتصادی شهروندان برای بی ثبات کردن پادشاهی هاشمی استفاده می کند. ماجرای شورش نمونه ای از نیاز فوری برای مقابله با افزایش بیکاری در کشور است، زیرا اردنی ها به طور فزاینده ای از بحران اقتصادی پادشاهی ناامید می شوند. عبدالله می‌داند که با توجه به مشکلات مالی امان، اردن این آزادی را ندارد که اجازه دهد ملاحظات اخلاقی خارج از کشور مانع از انجام معاملات در منطقه شود که به نفع اقتصاد کشور باشد. عبدالله به سبکی شبیه ترامپ، سیاست بازنگری شده اول اردن را آغاز کرد.

آرون مجید یک تحلیلگر خاورمیانه در واشنگتن است. یک روزنامه نگار سابق مستقر در امان مقالات خود را منتشر کرده است سیاست خارجی، امور خارجه و المانیتور. آرون همچنین میزبان یک پادکست است در اردن. توییتر: @AaronMagid

نظرات بیان شده در این مقاله متعلق به خود نویسنده است.


[ad_2]
https://20khababr.ir https://afkharebartar.ir https://akhabarebartar.ir https://andnews.ir https://avatefepak.ir https://baranmajale.ir https://behtaringam.ir https://daltek.ir https://elmitarin.ir https://fardayeashena.ir https://forbos.ir https://foxirani.ir https://gisoon.ir https://hodhodirani.ir https://iranisard.ir https://kahkashani.ir https://lasttimes.ir https://lilaki.ir https://livejame.ir https://magirani.ir https://majaleiranian.ir https://mervina.ir https://mineralnews.ir https://modirezard.ir https://momon.ir https://moniseh.ir https://nationaliran.ir https://netcrafti.ir https://news-single.ir https://newsexpress.ir https://newslife.ir https://newsspot.ir https://newsteen.ir https://nikmag.ir https://officemag.ir https://okaziyon.ir https://one-news.ir https://pandamag.ir https://parsroids.ir https://patris-fun.ir https://senatornews.ir https://seratmag.ir https://sibala.ir https://sohanian.ir https://sosokan.ir https://tazekhabari.ir https://technoirani.ir https://timesirani.ir https://yamorani.ir https://yandexkhabari.ir https://abdoosnews.ir https://zehnenoandinsh.ir https://abestanews.ir https://abtinnews.ir https://akhbarebartaaar.ir https://akhbaremaaaa.ir https://akhbareshomaaa.ir https://akhshijnews.ir https://atrinnews.ir https://atroticnews.ir https://atshnews.ir https://bashariatemrooz.ir https://dastesalamatt.ir https://dostemansalam.ir https://elementorsite.ir https://emrooztafahom.ir https://ensanedirooooooz.ir https://etelaresankhabar.ir https://examplenews.ir https://fardaalefba.ir https://gisooyekhabar.ir https://halohekayatha.ir https://hashtadonoh.ir https://hekayatfardayeemaaa.ir https://honarmandkhabar.ir https://istgaheshomareyek.ir https://ketabkhoooon.ir https://kimyagaaaar.ir https://markazeakhbar.ir https://masternewss.ir https://mohamadrezasite.ir https://morvarideasia.ir https://mramins.ir https://naserinews.ir https://nasermr.ir https://newsamins.ir https://newsatropat.ir https://newscenterals.ir https://newsmineral.ir https://newsouls.ir https://newspishgamannn.ir https://newssalam.ir https://newsshans.ir https://newsworlds.ir https://parinews.ir https://patris-music.ir https://poshtibannews.ir https://powernewss.ir https://recordejadid.ir https://salamnewws.ir https://23ncfst.ir/ https://amiran-carpet.ir/ https://armanenergytec.ir/ https://blogenews.ir/ https://blogkhoon.ir/ https://bvfars.ir/ https://charsounews.ir/ https://chsnews.ir/ https://dezfil.ir/ https://dmwebmaster.ir/ https://dota2news.ir/ https://erfanhd.ir/ https://etminan110.ir/ https://faratarazkhabar.ir/ https://farsgardi20.ir/ https://footynews.ir/ https://goto98.ir/ https://ilyarkhabar.ir/ https://ir2khabar.ir/ https://iranalmanac.ir/ https://irandaryafest.ir/ https://khabarehaft.ir/ https://khabarontime.ir/ https://lolsms.ir/ https://maadgig.ir/ https://masoudtb.ir/ https://mp3news.ir/ https://music-ha.ir/ https://nakhlestankhabar.ir/ https://newcharge.ir/ https://news-links.ir/ https://news180.ir/ https://pimn.ir/ https://prmf.ir/ https://pvnews.ir/ https://rejawnews.ir/ https://sahab-co.ir/ https://samanbarg.ir/ https://semanews.ir/ https://shirinonews.ir/ https://soheilesonghor.ir/ https://tacity.ir/ https://taktanews.ir/ https://tarabaranmag.ir/ https://telegram-persian.ir/ https://tfcenter.ir/ https://trika.ir/ https://velninews.ir/ https://vidnaz.ir/ https://wajnews.ir/ https://your-news.ir/ https://zangannews.ir/ https://2016downloadnew.ir/ https://paxsolomusic.ir/ https://daryamedia.ir/ https://andikakhabar.ir/ https://seo-pbn.ir/ https://ghezelwich.ir https://panaztebtabriz.ir https://shayna-net.ir https://kanooneslamshahr.ir https://raynuts.ir https://honare2.ir https://itsama.ir https://flingpet.ir https://foreverpro.ir https://fraeesi.ir https://gkhabar.ir https://18amlak.ir https://pooyesh-khabar.ir https://matsef.ir https://photo-land.ir https://tabarestan118.ir https://disachain.ir https://chikaapp.ir https://mahestan18.ir https://radyaabkala.ir https://c-civil.ir https://saeeed.ir https://copytops.ir https://modirsearch.ir https://shz1music.ir https://m-khosravi.ir https://iranhayashi.ir https://iranian-dress.ir https://gigblog.ir https://basitcg.ir https://mashhadhekmat.ir https://rahetamin.ir https://radolyamani.ir https://bnemati.ir https://face-wood.ir https://tourvare.ir https://centertasisat.ir https://bidarirafsanjan.ir https://namahaa.ir https://30pp.ir https://script-tabadol-link.ir https://simayesarbedar.ir https://pakdashtiha.ir https://rentacars.ir https://2019movies.ir https://ekar24.ir https://saber-ramezani.ir https://teb-saharsina.ir
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن