خسارت مالی کرونا به صنعت گردشگری قشم

خسارت مالی کرونا به صنعت گردشگری قشم در حال حاضر جهان با گسترش روز افزون بیماری به نام کرونا مواجه است که ب

توسط ELEMENTORSITE در 25 تیر 1399
خسارت مالی کرونا به صنعت گردشگری قشم در حال حاضر جهان با گسترش روز افزون بیماری به نام کرونا مواجه است که با وجود همه گیری بیش از 4 ماهه آن تا به این لحظه هنوز درمان قطعی برای آن یافت نشده است. با شیوع کرونا و رسیدن آن به ایران، بسیاری از کسب و کار ها به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر آن قرار گرفتند. در فروردین و اردیبهشت ماه 99 بود که دولت محدودیت هایی را برای فعالیت کسب و کارها در نظر گرفت تا بتواند از همه گیری بیشتر این بیماری جلوگیری به عمل آورد. این تمام ماجرا نبود، با گسترش روز افزون بیماری، محدودیت های سختگیرانه تری نیز لحاظ شد و نظارت بیشتری بر روی سفر های بین شهری نیز لحاظ گردید. محدودیت های سفر ایجاد شده توسط دولت و همچنین مراعات بیشتر مردم سبب کاهش مسافرت های تفریحی مردم به نقاط گردشگری ایران شد. در این بین اما صنعت گردشگری قشم از جمله بخش های مهم صنعت گردشگری به شمار می رود که کرونا بر روی آن تاثیرات نامطلوب بسیاری گذاشت. در گذشته در تمام ماه های سال بسیاری از افراد از طریق تور قشم لحظه آخر به این جزیره سفر می کردند که با گسترش کرونا این سفرها به نزدیک صفر کاهش پیدا کرد و اکنون شاهد بحران بی سابقه ای در صنعت گردشگری قشم هستیم. این در حالی است که با شروع موج دوم شیوع این بیماری در خرداد و تیر و احتمال ایجاد محدودیت های سخت تر در این زمینه احتمال می رود وضعیت گردشگری قشم با چالش های بیشتری در آینده نیز رو به رو باشد.    

کرونا در جزیره قشم

همه ساله مسئولین و مردم قشم در اواخر بهمن و کل اسفند ماه تلاش می کنند تا شرایط ایده آلی را برای پذیرایی از میهمانان و مسافرینی که قصد کرده اند تا تعطیلات عید خود را در قشم سپری کنند ایجاد کنند. شاید کمتر کسی فکرش را هم می کرد درست در زمانی که بسیاری از مردم محلی قشم در تدارک میزبانی از مسافرین عید در جزیره بودند، شیوع بیماری کرونا تمام برنامه های در نظر گرفته شده را به طور کلی با چالش رو به رو کند و بسیاری از آن ها را به طور کامل کنسل کند. با تایید نتیجه آزمایش کرونا اولین فرد در قشم، بسیاری از برنامه ریزی های انجام شده برای عید نوروز تحت الشعاع قرار گرفت و ورق به طور کلی برگشت. مسئولین قشم برای کنترل بیماری مجبور به اعمال محدودیت هایی برای ورود گردشگران به این جزیره شدند که همین امر سبب کاهش درامد ساکنین این جزیره و به خصوص بخش خصوصی فعال در این جزیره شد.    

عدم برگزاری تور قشم در ایام کرونا

در ابتدای شیوع کرونا بسیاری از تورهای گردشگری به مقصد مناطق گردشگری با رعایت پروتکل های بهداشتی مجوز فعالیت داشتند اما با شیوع گسترده کرونا در کشور و ایجاد محدودیت های بعدی از سوی دولت بسیاری از تورهای گردشگری به مقصد قشم از جمله تور قشم لحظه آخر که با قیمت مقرون به صرفه تری عرضه می شدند و بخش اعظمی از مسافرین به قشم از این دست تورها استفاده می کردند نیز لغو شد و همین امر مسبب ایجاد چالش های بیشتری در زمینه گردشگری برای جزیره قشم شد.    

در ایام کرونا به قشم سفر نکنید

با توجه به اینکه در حال حاضر جزیره قشم جز مناطق پر خطر از نظر شیوع کرونا شناسایی شده است، بسیاری از مسئولین توصیه می کنند که به هیچ عنوان تا اطلاع ثانوی در ایام کرونا به قشم سفر نکنید و در صورتی که مایلید تا از جاذبه های گردشگری و تاریخی این جزیره بازدید کرده و تعطیلات تابستانی خود را در این جزیره زیبا سپری کنید این سفر را برای بعد از کنترل کرونا به تعویق اندازید.    

خسارت وارده به بخش گردشگری مناطق اقتصادی و گردشگری چقدر است؟

از شیوع کرونا تا به حال بیش از 80 هتل و 500 فعال گردشگری دریایی که در قشم به فعالیت اقتصادی مشغول بودند ضررهای بسیار زیادی را متحمل شده اند. حسین اله ‌بداشتی مدیر گردشگری و میراث فرهنگی شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در گفت و گویی اعلام کرد که خسارت ناشی از کرونا در مناطق آزاد آزاد به غیر از قشم، حدود 550 میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که از این میزان خسارت 450 میلیارد تومان فقط برای جزیره کیش بوده است. شاید بتوان جزیره کیش را یکی از زیان ده ترین بخش حوزه گردشگری از آغاز کرونا تا کنون دانست زیرا در این جزیره سرمایه گزاری گسترده ای برای تامین امکانات جدید متنوعی در بخش های اقامتی و تفریحی در نظر گرفته شده بود که می توانست در ایام نوروز و تابستان برای این جزیره درامد های بسیار بیشتری را به ارمغان آورد. از جمله دیگر مناطقی که از بحران کرونا خسارت دیده اند می توان به منطقه آزاد انزلی با یک میلیارد، ارس با 15 میلیارد تومان، اروند با 13 میلیارد، ماکو با 2 میلیارد و چاربهار با 13 میلیارد اشاره کرد. این حجم از خسارت در حالی است که خسارت وارده به صنعت گردشگری در قشم هنوز به طور کامل براورد نشده است و پس از مشخص شدن میزان خسارتی که تاکنون صنعت گردشگری قشم متحمل آن شده است، مشخص خواهد شد که مبلغی بسیار بیشتر از 550 میلیارد تومان فعلی به بخش گردشگری مناطق اقتصادی و گردشگری خسارت وارد شده است.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن