اعتماد به نفس چیست و چرا به آن نیاز داریم

اعتماد به نفس چیست ؟ اعتماد به نفس این است که از اینکه چه کسی هستیم، چه کاری انجام می دهیم و توانایی های خود ا

توسط ELEMENTORSITE در 24 دی 1399

اعتماد به نفس چیست ؟ اعتماد به نفس این است که از اینکه چه کسی هستیم، چه کاری انجام می دهیم و توانایی های خود احساس خوشبختی کنیم. برخی از مردم همیشه اعتماد به نفس دارند، در حالی که برای برخی دیگر این احساس می رود و می رود. اکثر افراد بسته به شرایط فعلی خود اعتماد به نفس در سطوح مختلفی دارند.


علائم کمبود اعتماد به نفس



وقتی افراد ناامن هستند، ممکن است از برخی یا همه موارد زیر رنج ببرند:



  • تردید در توانایی آنها برای انجام یک کار خوب یا حتی تمام کارهایشان.

  • گفتگوی مخرب داخلی در مورد کمبود توانایی ها یا اشتباهاتی که مرتکب شده اند، آنها را تضعیف می کند.

  • ترس مداوم از اینکه متوجه نشوند که آنها همه چیز را نمی دانند.

  • فقدان عزت نفس و عزت نفس - حتی منجر به نفرت از خود می شود.

  • با رد یا نادیده گرفتن بازخورد مثبت، اعتقاد بر این است که شخصی که آن را ارائه می دهد از کل ماجرا نمی داند که چقدر واقعاً بی کفایت است!


از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم؟


ما می دانیم که وقتی احساس اعتماد به نفس بالا می کنیم، داشتن شرایط خوبی است. ما به آنچه اتفاق خواهد افتاد اعتماد می کنیم و معتقدیم که توانایی مقابله با آنچه در پیش رو داریم را داریم. احساس آرامش می کنیم ما تمایل داریم که با جریان پیش برویم و به طور طبیعی نسبت به افراد اطرافمان واکنش نشان دهیم.


از آنجا که اعتماد به نفس درونی معمولاً در شکل و ظاهر ما منعکس می شود، دیگران نیز ممکن است متوجه شوند که شخصی واقعاً اعتماد به نفس دارد و با خودش همسو است.


اما نشانه علائم کمبود اعتماد به نفس نیست صرف اعتماد به نفس لزوماً به معنای ارتباط طبیعی ما با دیگران نیست. این به مهارت های بین فردی و توانایی ارتباط شما با دیگران بستگی دارد. بنابراین داشتن اعتماد به نفس لزوماً منجر به کاریزما و توانایی تأثیرگذاری بر دیگران نمی شود.


چه ارتباطی بین اعتماد به نفس و عزت نفس دارد؟


ممکن است افراد اعتماد به نفس نداشته باشند، اما هنوز احساس ارزشمندی و عزت نفس بالایی دارند. استقلال مربوط به این است که آیا ما احساس شادی، موفقیت و اعتماد و عشق به دیگران را داریم. عزت نفس پایین می تواند همراه با عدم اعتماد به نفس باشد، اما همیشه اینطور نیست.


تاثیر اعتماد به نفس در زندگی


کاریزما معمولاً به عنوان توانایی الهام بخشیدن به دیگران و جلب علاقه و عشق از سوی آنها، بر اساس توانایی تأثیرگذاری بر دیگران از طریق جذابیت شخصی، توصیف می شود. برخی از سیاستمداران و رهبران تجارت را کاریزماتیک توصیف می کنند. کاریزمای واقعی واقعی است، ناشی از علاقه و علاقه واقعی دیگران است، همانطور که از آنچه که سعی می کند با درگیر کردن جذابیت شرایط را دستکاری کند، متفاوت است.


افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران


براساس نظر اعتماد به نفس خودساخته اغلب ممکن است به نظر برسد که برخی از افراد فقط با اعتماد به نفس متولد شده اند. آنها از کودکی بسیار خوشحال هستند که در یک محیط جدید کشف می کنند، با افراد جدید ارتباط برقرار می کنند و فعالیت های جدیدی را امتحان می کنند. کسانی که نیستند می توانند احساس کنند که اعتماد به نفس کاملاً در ذات و ژن است و هیچ کاری نمی توانند در این زمینه انجام دهند.


با این حال، بسیاری از افرادی که در جوانی اعتماد به نفس کمتری دارند، بعداً به بزرگسالی با اعتماد به نفس تبدیل می شوند. همچنین افرادی که بیشتر اوقات اعتماد به نفس دارند ممکن است در موقعیت های خاص به طور ناگهانی اعتماد به نفس نداشته باشند. بنابراین این فقط چیزی نیست که ما به ارث می بریم، یا ساکن است و در این زمینه کاری نمی توانید انجام دهید.


بنابراین، اگرچه برخی از افراد ممکن است نسبت به دیگران شروع به نگاه کردن یا حتی اعتماد به نفس بیشتری کنند، این به این معنی نیست که دیگران نمی توانند و به مرور اعتماد به نفس بالاتری نخواهند داشت.


راههای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان


اولین قدم برای راهکارهای افزایش اعتماد به نفس این است که اطمینان حاصل کنید اعتماد به نفس خود را تضعیف نمی کنید. گفتگوی داخلی ما می تواند تأثیر بسزایی در احساس اعتماد به نفس ما داشته باشد، بنابراین در این مبحث چند تمرین وجود دارد که به شما کمک می کند خود را کشف کنید.


توسعه درک شما از آنچه به اعتماد به نفس شما کمک می کند یا مانع آن می شود، به شما کمک می کند بفهمید چه زمانی و کجا برای افزایش اعتماد به نفس خود اقدام کنید.


همچنین تکنیک های ساده ای وجود دارد که می توانید برای تقویت اعتماد به نفس خود استفاده کنید، به خصوص اگر شرایط خاصی وجود داشته باشد که باعث آزار شما شود. استفاده از این تکنیک ها برای مدت زمانی شما را به فردی بسیار مطمئن تر تبدیل می کند.


آیا می توانید بیش از حد اعتماد به نفس پیدا کنید؟


احتمالاً همه ما می توانیم به شخصی که اعتماد به نفس بالا دارد، شاید حتی غیر قابل تحمل مغرور باشد، یا توانایی های خود را بیش از حد بزرگ ارزیابی کند، با اشتباهات ناشی از آن. احتمالاً می توانید به برخی از افراد فکر کنید که هیچ اعتماد به نفس ندارند که هرگز نمی توانید نظر آنها را بشنوید، بنابراین به نظر نمی رسد که آنها هیچ مشکلی در وضعیت ایجاد می کنند یا هرگز نگران مسائل نیستند. مطمئناً به نظر می رسد که اعتماد به نفس زیاد یا کم می تواند تأثیر منفی بر توانایی فرد برای کار موثر داشته باشد.


آخرین مطالب