مزایا و معایب دنا پلاس چیست؟

یکی از خودرو های باصطلاح ملی ایران را می توان خودروی دنا پلاس دانست، خودرویی که فیس لیفت سمند محسوب می‌شود. ایران خودرو در سال 93 خودروی دنا را به بازار معرفی کرد و پس از آن با ایجاد تغییراتی کاربردی دنا پلاس را به مشتریان خود معرفی و در سال 96 روانه بازار کرد. این خودرو با توجه به آپشن هایی که دارد و طراحی بسیار متفاوت در بدنه و کابین از خودرو های پرطرفدار است. در ادامه با هم به بررسی این خودروی پرطرفدار تولید داخل خواهیم پرداخت.

بررسی دنا پلاس  از نظر مشخصات فنی 

خودروی دنا پلاس به همراه موتور معروف ایران خودرو یعنی EF7 به بازار معرفی شده است. پیشرانه EF7 دارای استهلاک پایین‌تر و کیفیت ساختی بالاتر از پیشرانه‌ای چون TU5 است و به همین دلیل همچون نسخه‌ی قبلی‌اش، دنای معمولی، نگرانی‌ها را در مورد خرابی سر سیلندر یا هزینه‌های گزاف برای تعمیر آن را در مالک خود به حداقل می‌رساند. موتور این خودرو  4 سیلندربا حجم 1646 سی‌سی است که می‌تواند 115 اسب بخار توان را در 6000 دور در دقیقه را تولید کند. جعبه دنده این خودرو 5 سرعته دستی است. در مورد شتاب این خودرو باید بدانید که دنا پلاس می‌تواند در 13.5 ثانیه سرعت خود را از صفر به صد برساند. مصرف سوخت دنا پلاس که در هر صد کیلومتر 7.7 است. این عدد را می توان در مقایسه با دیگر تولیدات ایرانی یک عدد قابل قبول دانست.

بررسی دنا پلاس  از نظر طراحی

اولین نمود طراحی خودرو را بدنه و چراغ های آن و به طور کلی طراحی بیرونی خودرو تشکیل می دهد. چراغ‌های جلویی طراحی‌ شده به‌صورت مکعبی، ظاهر جذابی به این خودرو داده است. خطوط زاویه‌دار در قسمت جانبی دنا پلاس و قرار دادن چراغ‌های بسیار زیبایی در عقب و همچنین قرارگیری آنتن کوسه‌ای بر روی سقف، این خودرو را در نمای ظاهری متفاوت‌تر و جذاب‌تر از دنا نشان می‌دهد. در کل ظاهر این خودرو را می‌توان جهش طراحی ظاهری ایران‌خودرو در نظر گرفت. این خودرو یک نقطه عطف در طراحی خودرو های داخلی محسوب می شود.

امکانات رفاهی دنا پلاس

ایران خودرو تمام تلاش خودرو را برای ایجاد امکاناتی جذاب در این خودرو به کار بسته است. امکانات رفاهی دنا پلاس شامل این موارد خواهد بود:

  •  سانروف برقی
  • تهویه اتوماتیک
  • کروز کنترل
  • سیستم عیب‌یابی هوشمند
  • نمایشگر 7 اینچی لمسی
  • سیستم مجهز به مکان‌یاب

این  امکانات خودروی دنا پلاس را نسبت به سدان های هم رده خود همچون سورن لوکس‌تر و محبوب‌تر ساخته. نمایشگر دمای محیط و چراغ جمع شونده برقی و کلید تنظیم صندلی‌های جلو نیز از امکانات رفاهی قابل‌قبول دنا پلاس است.

البته ناگفته نماند که می‌توان گفتن در میان اکثر خودروهای میان رده و هم سطح دنا پلاس، این امکانات وجود دارد و ایران خودرو با قرار دادن این امکانات در ماشین دنا پلاس، شاخ غول نشکسته، کما اینکه پیشرفت خوبی داشته است!

ایمنی در دنا پلاس

علیرغم اینکه در ایران و تولید کننده های ایرانی به ایمنی اهمیت خاصی نمی دهند، امروزه ایمنی خودرو از عوامل مهمی است که خودروسازان و همچنین خریداران خودرو توجه ویژه‌ای به آن دارند و البته که از مواردی است که به‌سادگی هم نمی‌توان از آن رد شد. اما امکانات ویژه‌ ای که ایران خودرو در دنا پلاس تعبیه کرده و در ادامه به آن می‌پردازیم، خیال خریداران خود را از بابت ایمن بودن آن آسوده کرده است.

  • ترمزهای ABS و EBD
  • کیسه‌های هوا به تعداد 4 عدد در قسمت راننده و سرنشین جلو و همچنین قسمت‌های جانبی
  • کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • سیستم‌های هشداردهنده مثل سیستم هشداردهنده ورود غیرمجاز یا هشداردهنده موانع عقب
  • دوربین دید عقب
  • سیستم عیب‌یابی هوشمند
  • سیستم ضد سرقت
  • وجود قفل مرکزی با

جمع بندی

دنا پلاس یکی از سدان‌های محبوب شرکت ایران خودرو است که از سال 1396 در سبد محصولات این شرکت قرار گرفته است. در سال 1393 شرکت ایران خودرو از یک سدان جذاب و زیبا رونمایی کرد که «دنا» نام داشت، این خودرو که در واقع نمونه فیس لیفت سمند به حساب می‌آمد، به دلیل طراحی منحصربه‌فرد و امکانات رفاهی متعدد از بدو ورود به بازار با استقبال فراوانی مواجه شد. در دی ماه سال 1395 یعنی دو سال پس از عرضه دنا، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت در پروژه‌ای به نام X409 با ایجاد تغییراتی در نمای ظاهری و افزودن برخی امکانات دیگر به خودرو دنا، محصولی جدید به نام دنا پلاس را روانه بازار کند تا بتواند به انتظارات روزافزون مشتریان پاسخ داده و با سدان‌های جدید و تازه نفس بازار به رقابت بپردازد. سرانجام پس از تبلیغات فراوان در سال 1396 دنا پلاس به آن دسته از مشتریانی که در طرح پیش فروش ایران‌خودرو ثبت نام کرده بودند، تحویل داده شد.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>