بازاریابی چیست؟ تعریف و معنی

بازاریابی یک اصطلاح تجاری است که کارشناسان به ده ها روش مختلف تعریف کرده اند. در حقیقت ، حتی در سطح شرکت ممکن است افراد این اصطلاح را متفاوت درک کنند. اساساً ، این یک فرایند مدیریتی است که از طریق آن محصولات و خدمات از مفهوم به مشتری منتقل می شوند. این شامل شناسایی یک محصول ، تعیین تقاضا ، تصمیم گیری در مورد قیمت آن و انتخاب کانال های توزیع می باشد. همچنین شامل توسعه و اجرای یک استراتژی تبلیغاتی است.

تعریف کالینز از این اصطلاح:

“بازاریابی عبارت است از سازمان فروش یک محصول ، به عنوان مثال ، تصمیم گیری در مورد قیمت آن ، مناطقی که باید به آن عرضه شود و چگونه باید تبلیغ شود.”

در زیر تعریف انجمن بازاریابی آمریکا:

“بازاریابی فعالیت ، مجموعه موسسات و فرآیندهای ایجاد ، برقراری ارتباط ، تحویل و تبادل پیشنهادهایی است که برای مشتریان ، مشتریان ، شرکاء و کل جامعه ارزش دارد.”

بازاریابی – تصویر توضیح معنی به همراه مثال

بازاریابی به فعالیت های یک تجارت مربوط به خرید و فروش یک محصول یا خدمات اشاره دارد. این شامل یافتن چیزی است که مصرف کنندگان می خواهند و تعیین اینکه آیا تولید آن با قیمت مناسب امکان پذیر است یا خیر. این شرکت سپس آن را تهیه و به فروش می رساند.

براساس domycreatinvewritings.com ، بازاریابی حوزه وسیعی از تجارت را در بر می گیرد ، از جمله:

چگونه ارتباط برقرار می کنید
نام تجاری
طراحی
قیمت گذاری
تحقیقات بازار
روانشناسی مصرف کننده
اندازه گیری اثربخشی
در هسته بازاریابی ، درک آنچه مشتری و نیاز به آن دارند ، است. موفقیت درازمدت یک شرکت بستگی به این دارد که نیاز مشتریان آن چیست. سپس روشهایی برای افزودن ارزش از طریق رویکردهای مختلف پیدا می کند.

بازاریابی کسب و کار به تجارت
این شامل هدف قرار دادن مشاغل دیگر است. ما همچنین آنرا بازاریابی به تجارت یا B2B می نامیم. این شامل تهیه سایر محصولات با محصولات یا خدمات می باشد.

کالاهای فیزیکی که شرکت ها به مشاغل دیگر می فروشند ، کالاهای صنعتی هستند. کالاهای صنعتی ممکن است شامل مواد اولیه برای شرکت هایی باشد که پلاستیک ، نخ را برای استفاده در تجارت نساجی تهیه می کنند. این هواپیما همچنین شامل هواپیمایی برای خطوط هوایی و ارتش است.

در حقیقت ، اصطلاح “کالاهای صنعتی” به هر چیزی که یک شرکت یا سازمان نیاز دارد و خریداری می کند ، اشاره دارد.

بازاریابی B2B و B2C
ما می توانیم در مشاغل (B2B) یا مصرف کنندگان انفرادی (B2C) هدف گذاری کنیم.
خدمات B2B ممکن است شامل مشاوره حقوقی ، مشاوره مدیریت ، مشاوره مالیاتی یا ارائه آموزش باشد. خدمات IT و ارائه کارمندان موقت نیز نمونه هایی از خدمات B2B هستند. IT مخفف فناوری اطلاعات است.

بازاریابی مستقیم به مصرف کنندگان
ما آن را B2C نیز می نامیم. این اصطلاح به هدف قرار دادن افرادی است که محصولاتی را خریداری می کنند و از خدمات استفاده می کنند. به طور خاص ، افرادی که برای مصرف خودشان خریداری کرده اند.

این ممکن است شامل FMCG (کالاهای مصرفی پر سرعت) مانند مواد غذایی ، نوشیدنی و مواد بهداشتی یا کالاهای بادوام باشد. به عنوان مثال ، اتومبیل ، تلویزیون ، یخچال و فریزر و کالاهای سفید دیگر کالاهای بادوام هستند. “کالاهای سفید” وسایلی اساسی هستند که به طور سنتی دارای سطح مینای سفید بوده اند.

بازاریابی B2B + B2C
بیشتر شرکت های بزرگ یک رویکرد بازاریابی یکپارچه دارند. به عبارت دیگر ، آنها به طور همزمان روی هر دو مصرف کننده و مشاغل متمرکز هستند.

به عنوان مثال ، شرکت Coca-Cola می داند که بازاریابی B2C آن باید موفقیت داشته باشد. به سادگی قرار دهید؛ مجبور است سوپرمارکت ها و فروشگاه های کوچکتر – B2B – را ترغیب کند تا فضای قفسه را تأمین کنند.

بیشتر سازندگان کالاهای بادوام نیز رویکرد بازاریابی یکپارچه ای دارند. به عنوان مثال ، گروه حایر روی مصرف کنندگان انفرادی (B2C) تمرکز دارد. با این حال ، این شرکت همچنین بر روی سوپر مارکت ها ، فروشگاه های بزرگ و سایر فروشگاه های خرده فروشی (B2B) تمرکز دارد. گروه حایر بزرگترین تولید کننده لوازم الکترونیکی مصرفی و لوازم خانگی در جهان است.

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی استخدام شامل کلیه ابزارها و استراتژی هایی است که کارفرمایان برای تعامل ، جذب و در نهایت استخدام افراد با استعداد از آنها استفاده می کنند. هدف تشویق مردم به دنبال پیوستن به سازمان است.

این عمل از تجزیه و تحلیل داده ها ، ارتباطات omnichannel ، سیستم عامل های رسانه های اجتماعی و سایر استراتژی های بازاریابی دیجیتال استفاده می کند.

به گفته آدریان سرنات ، مدیرعامل و بنیانگذار SmartDreamers:

“بازاریابی استخدام فرآیند تلاش برای جذب و استخدام افراد با استعداد است. این شامل استراتژی ها و تاکتیکی است که کارفرمایان برای جذب ، مشغول و پرورش پرسنل با استعداد از قبل از درخواست شغلی استفاده می کنند. ”

استراتژی بازاریابی
استراتژی بازاریابی یک شرکت باید تمام اهداف خود را در یک برنامه یکپارچه و جامع ترکیب کند. به عبارت دیگر ، نباید روی یک استراتژی به هزینه دیگران متمرکز شود.

برای ایجاد استراتژی خود باید از داده های تحقیقات بازار استفاده کند. شرکت برای دستیابی به پتانسیل سود مطلوب باید روی ترکیب ایده آل محصول متمرکز شود. ترکیب مناسب محصول نیز برای حفظ تجارت ضروری است.

فرآیند استراتژی بازاریابی

طبق بازاریابی marketingstrategynow.com: “بهترین فرایند استراتژی بازاریابی به شما امکان می دهد محصولات و خدمات خود را به طور ویژه به خریداران ایده آل که به احتمال زیاد خرید می کنند ، هدف قرار دهید.”

مؤثر